Europeiska domstolen jämställer husdjur med resväskor: flygbolagen ska inte betala mer för förlorade husdjur

EU-domstolen har slagit fast att husdjur inte undantas från begreppet ”bagage” i det internationella avtal som gäller för flygtransporter.

Europeiska unionens domstol (EU-domstolen) har på torsdagen slagit fast att sällskapsdjur inte är undantagna från begreppet ”bagage” i den internationella konvention som gäller för flygtransporter. Förlust av ett husdjur under en flygning anses därför vara jämförbar med förlust av en resväska, och flygbolagen är inte skyldiga att betala ytterligare ersättning utöver vad som föreskrivs i lag för fall av förlorat bagage.

Domstolen svarar därmed på fallet med en passagerare som reste med sin hund på ett Iberia-flyg mellan Buenos Aires och Barcelona i oktober 2019. På grund av sin storlek måste husdjuret resa i lastrummet i sin transportbur, men försvann under transporten till flygplanet.

Hunden rymde under transporten till flygplanet och återfanns aldrig, varför dess ägare, som inte gjorde någon specifik deklaration om värdet av det transporterade vid incheckningen, kräver ersättning på 5 000 euro för den moraliska skada hon lidit på grund av förlusten av sitt husdjur. Flygbolaget erkänner dock sitt ansvar och passagerarens rätt till ersättning, men med den gräns som gäller för incheckat bagage.

För att lösa tvisten frågade den spanska domstol som prövar målet EU-domstolen om begreppet ”bagage” utesluter sällskapsdjur, enligt Montrealkonventionen, som reglerar vissa av reglerna för internationell lufttransport och som trädde i kraft i EU 2004. EU-domstolen slår således fast att eftersom konventionen endast erkänner internationell transport av ”personer och bagage”, utöver frakt i flygplan, omfattar begreppet ”personer” endast passagerare.

Därför kan ett sällskapsdjur inte likställas med en ”passagerare” och ”omfattas av begreppet bagage”. ”Ersättning för skada till följd av förlust omfattas av det reviderade ansvarssystemet för bagage”, anges i domen.

Ersättningen för skada till följd av förlust omfattas av det ansvarssystem som gäller för bagage. I avsaknad av en särskild deklaration av värdet på bagaget vid leverans till destinationen omfattar lufttrafikföretagets ansvarsgräns för förlust av bagage både immateriell och materiell skada.

”Om en passagerare anser att denna gräns är för låg, kan han eller hon genom en särskild deklaration av värdet på bagaget vid destinationen fastställa ett högre belopp, förutsatt att lufttrafikföretaget samtycker och eventuellt betalar ett tilläggsbelopp”, anges det.

”Det faktum att skyddet av djurens välbefinnande är ett mål av allmänt intresse som erkänns av unionen hindrar inte att dessa kan transporteras som ’bagage’ och betraktas som sådant när det gäller ansvaret för förlust, förutsatt att kraven på deras välbefinnande under transporten beaktas fullt ut”, tillägger han.

Real Sociedad Canina begär ändring av reglerna

Efter att domen blev känd har José Miguel Doval, ordförande för Real Sociedad Canina de España (RSCE), uppmanat de europeiska myndigheterna att se över regelverket för flygtransport så att det återspeglar ändringen i den spanska civillagen som anger att djur är ”känsliga levande varelser”. ”En hund är inte en sak, inte ett paket, inte en resväska, utan ett levande väsen”, påpekade Doval.

”Domen är ett steg tillbaka i den kamp som många organisationer, däribland RSCE, har fört för att djur ska få en egen rättighetsförklaring för 2000-talet som beaktar den inverkan som djur har på miljontals människors liv”, ansåg han. ”Budskap som detta visar hur lite känslighet vissa människor och institutioner fortfarande har för djur, och vad värre är, de kan användas av grupper som inte vill att djurens rättigheter ska förbättras och erkännas”, tillade han.